Professional instruction in agriculture: innovation based on the teaching for understanding framework

Main Article Content

Griselda Muñoz
Fernanda Tolini
Fiorela Celoria
María Nazarena Cordini
Ramiro Garfagnoli

Abstract

The College of Agricultural Sciences (Universidad Nacional de Rosario, UNR) offers a degree in Agricultural Engineering, following Rule N°1254/2018 which establishes the activities restricted to the professional degree, Rule N° 1537/2021 from the Ministry of Education, and the UNR Curriculum Ordinance N° 759/2022. This regulatory framework highlights the duty to train graduates with a strong commitment to hygiene, safety and environmental impact issues involved in their professional practice. The Teaching for Understanding (TfU) framework offers an adequate pedagogical approach to achieve the construction of knowledge, skills and values contextualized in the complex, uncertain and risky agricultural reality, as well as to reach a deep understanding of the discipline in relation to professional practice. The objective of the research was to evaluate the benefits of a pedagogical-didactic innovation implemented in the Animal Anatomy and Physiology course during the year 2023, based on TfU and focused on strengthening professional training as required by the regulations. The qualitative methodology, framed in the hermeneutic and socio-critical paradigms, combined two techniques: content analysis of documents (student productions) and qualitative survey (semi-structured questionnaire administered through ‘Comunidades’, the Moodle-based learning platform used by UNR. Data were analyzed and interpreted applying the Grounded Theory method. The results corroborate that TfU not only improved disciplinary and pedagogical aspects, but also strengthened training in relation to hygiene, safety and environmental impact. Nevertheless, there was evidence which points to the need to reinforce general instruction aimed at building the citizen values indispensable for living responsibly on our planet.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Muñoz, G., Tolini, F., Celoria , F., Cordini, M. N., & Garfagnoli, R. (2024). Professional instruction in agriculture: innovation based on the teaching for understanding framework. Ciencias Agronómicas, (43), e038. https://doi.org/10.35305/agro43.e038
Section
Artículos originales

References

ANIJOVICH, R.; MORA, S. (2012). Estrategias de enseñanza: otra mirada al quehacer en el aula. Buenos Aires, Argentina. Aique Grupo Editor.

ARMAND, E. M. (2023). Estrategia didáctica para la articulación de los contenidos de la asignatura Anatomía y Fisiología Animal con los de espacios curriculares afines. Trabajo final de la Especialización en Enseñanza de las Ciencias Agropecuarias. Facultad de Ciencias Agropecuarias. Universidad Nacional de Córdoba. https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/550278

BASABE, L. Y COLS, E. (2007) La enseñanza. En Alicia Camilloni El saber didáctico. Editorial Paidós.

BOHÓRQUEZ GÓMEZ-MILLÁN, M. Y CHECA ESQUIVA, I. (2019). Desarrollo de competencias mediante ABP y evaluación con rúbricas en el trabajo en grupo en Educación Superior. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 17(2), 197-210. https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/9907

CIVEIRA, G. (2020). Trayectoria y alcances de las políticas para la educación agropecuaria a nivel universitario en Argentina. Revista Latinoamericana De Políticas Y Administración De La Educación, (12), 140-149. https://revistas.untref.edu.ar/index.php/relapae/article/view/424

DOMÍNGUEZ-MARRUFO, L. S., SÁNCHEZ-VALENZUELA, M. M. Y AGUILAR-TAMAYO, M. F. (2010). Rúbrica con sistema de puntaje para evaluar mapas conceptuales de lectura de comprensión. Concept maps: Making learning meaningful, 210-213. https://cmc.ihmc.us/cmc2010papers/cmc2010-225.pdf

DUSSEL, I. (2007) ¿Qué es una buena clase? Una aproximación histórica a la búsqueda de la buena enseñanza. 12(ntes), papel y tinta para el día a día en la escuela. 2(16), 7-9. https://www.dgeip.edu.uy/documentos/2018/ifs/dapg/materiales/que_es_una_buena_clase.pdf

LITWIN, E. (2007) Las configuraciones didácticas en la enseñanza universitaria. Las narrativas metaanalíticas. Repositorio Filo UBA. http://dspace5.filo.uba.ar/bitstream/handle/filodigital/4505/Litwin%2C%20E.%202017-08-06.pdf?sequence=1&isAllowed=y

LITWIN, E. (2022) El oficio de enseñar. Condiciones y contextos. Tilde Editora.

MANUALE, M. Y MEDINA, K. A. (2005). Enseñanza para la Comprensión: algunas orientaciones didácticas. Aula Universitaria, 1(7), 18-24. https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/1012/1547

MORÓN MONGE, H., MORÓN MONGE, M. DEL C. Y ABRIL LÓPEZ, D. (2020). La rúbrica como instrumento para evaluar mapas conceptuales desde la construcción creativa de los conocimientos: Una propuesta participativa. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 24(1), 246–264. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/8514

MUÑOZ, G., TOLINI, F., CELORIA, F., AMELONG, J., CORDINI, M.N., GARFAGNOLI, R., GABRIELLI, M.V. (2023) Representaciones de los docentes de Anatomía y Fisiología Animal sobre una innovación pedagógica. Libro de resúmenes. Jornada de Ciencia y Tecnología 2023. UNR Editora. https://rephip.unr.edu.ar/items/4bbc20c9-a3b6-4999-85cc-2e1d0129d26c

PEN, C., ARMAND, E., NAVARRO, T., KARKI, Z., BRAVO, L., ANCONETANI, I., MARIN ALCARAZ, M., SCHWARZ, L., FOLLENTI, J., TAPPERO, F., GIANASI, M., FERNÁNDEZ WALLACE, T., PONA, M., PAUTASSO, L. Y DURANDO, P. (2019) Desarrollo de competencias profesionales en los estudiantes de Ingeniería Agropecuaria de la Facultad de Ciencias Agropecuarias, Universidad Nacional de Córdoba. Nexo Agropecuario, 7(2) 24-30. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/nexoagro/article/view/27702

PÉREZ GÓMEZ, A. (2020). Los desafíos educativos en tiempos de pandemias: ayudar a construir la compleja subjetividad compartida de los seres humanos. Praxis Educativa, 24(3), 1-24. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240302

POGRÉ, P. (2013) Enseñanza para la comprensión. Un marco para el desarrollo profesional docente. Tesis doctoral. Universidad Autónoma de Madrid. https://siteal.iiep.unesco.org/investigacion/1945/ensenanza-comprension-marco-desarrollo-profesional-docente

RODRÍGUEZ REARTES, S. L., BROUARD URIBURU, R. Y SCANDALIARIS, M. (2023). Desarrollo de Competencias Genéricas en la Formación de Agronomía en la Universidad Nacional de Córdoba. Transformar, 4(2), 27–46. Recuperado a partir de https://revistatransformar.cl/index.php/transformar/article/view/91

SOUTO, M. (2019). Acerca de la noción de dispositivo en la formación universitaria. Educación, Lenguaje y Sociedad, 16(16) 1-16. https://repo.unlpam.edu.ar/handle/unlpam/5143

VASCO, C. E. (2001). Pedagogías para la comprensión en las disciplinas académicas. Uni-Pluriversidad, 1(3), 19–28. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.13182

VILLALUSTRE MARTÍNEZ, L. Y MORAL PÉREZ, M. E. (2010). E-portafolios y rúbricas de evaluación en Ruralnet. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, (37), 93–105. https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/61402

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.